Spotlight1423

Het is tegenwoordig geen geheim meer dat de Katholieke Kerk een groot probleem heeft met seksueel misbruik onder diens priesters. De beschuldigingen zijn van alle tijden, maar de Boston Globe liet in 2002 met concreet bewijs zien dat de toestand nog erger was dan men al vermoedde. Ze toonden niet alleen aan dat het aantal schandalen hoger lag dan men durfde te denken, maar ook dat het van hogerhand systematisch in de doofpot werd gestopt.

Met Spotlight geeft regisseur Tom McCarthy ons een blik in de keuken van het schrijfwerk voor de reeks artikelen, wat uiteindelijk werd beloond met de Pulitzerprijs. Ruim twee uur lang krijgen we puur journalistiek werk zonder poespas voorgeschoteld, vrij van actiescènes of toevallige ontmoetingen die plots de sleutel tot het succes blijken te zijn. Het toont aan dat de betrokken redactieleden enkel door hard werk en vastberadenheid een van de grootste schandalen ooit heeft kunnen blootleggen.

Het geheel wordt in gang gezet wanneer de nieuwe eindredacteur Marty Baron (Liev Schreiber) zich afvraagt waarom er nooit iemand dieper is gedoken in wat berichten over misbruik door een priester uit Boston. Hij geeft zijn onderzoeksteam de taak om zich alsnog vast te bijten in het onderwerp, waarna we te zien krijgen hoe de journalisten ieder op hun eigen wijze proberen om de waarheid boven tafel te krijgen.

McCarthy schreef het script samen met Josh Singer en heeft ervoor gezorgd dat je je de gehele tijd verbonden voelt met het team dat centraal staat, terwijl bij dit soort films het gevaar op de loer ligt dat het verzandt in een reeks trage dialogen. Het scenario bevat weliswaar geen momenten van pure actie, maar krijgt je toch mee door de perfecte timing van diverse kleine onthullingen die belangrijk zijn voor het grote geheel. Het resultaat is een strak verhaal dat nergens verveelt.

Spotlight
Dit is ook voor een groot deel toe te wijzen aan de cast, bestaande uit een bijzonder sterk ensemble van kwaliteitsacteurs. Mark Ruffalo en Rachel McAdams springen eruit en krijgen overal terecht veel aandacht, maar ook Schreiber, Michael Keaton, John Slattery, Brian d’Arcy James en Stanley Tucci zorgen voor een solide geheel. Een minder imponerende cast had vast ook een prima film kunnen maken van het sterke script, maar dit gezelschap tilt het naar een hoger niveau.

Het is niet vreemd dat de film veel wordt vergeleken met All the President’s Men. In beide producties staat puur journalistiek werk centraal om een realistische weergave van het wereldje naar het witte doek te brengen, maar het is nog maar de vraag of Spotlight dezelfde klassieke status als zijn illustere voorganger kan vergaren. Dat is waarschijnlijk te veel gevraagd, maar de redelijke kans op de Oscar voor de beste film kan ervoor zorgen dat het bij winst niet meer vergeten zal worden.

Source:: Spotlight